تور روسيه ، تور روسيه 95 ، قيمت تور روسيه تور روسيه ، تور روسيه 95 ، قيمت تور روسيه .

تور روسيه ، تور روسيه 95 ، قيمت تور روسيه

سوغات روسيه چيست؟

سوغات روسيه

روسيه يكي از كشورهاي پهناور جهان و همسايه دريايي ايران است، كه نيمي از آن در آسيا و نيم ديگر آن در اروپا واقع شده است. روسيه جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي بسياري را در خود جاي داده و هرساله تعداد زيادي گردشگر را از سراسر دنيا به خود جذب مي‌كند. اين روزها يكي از مقصدهاي گردشگران ايراني هم كشور روسيه است. از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي مسافران ايراني در هر سفر، تهيه بهترين سوغات است تا نشان دهند كه در اين سفر به ياد نزديكانشان بوده‌اند.

ظروف خولخوم روسيه

ظروف خولخوم روسيه (russian khokhloma)، ظروفي از جنس چوب هستند كه زمينه طلايي رنگ دارند و طرح‌هاي زيباي سنتي بر روي آن‌ها ايجاد شده‌اند. براي ايجاد اين رنگ طلايي، سطح ظرف را با تركيب خاصي مي‌پوشاند و در كوره قرار مي‌دهند. اين ظرف در نهايت رنگ طلايي به خود مي‌گيرد و روي آن با طرح‌هايي مزين مي‌شود. گل، شاخه و دانه‌هاي قرمز رنگ تمشك عناصر سنتي خولخوم هستند. توصيه مي‌كنيم خريد اين ظروف زيبا را به‌عنوان سوغات روسيه از ياد نبريد.

از ديگر سوغاتي‌هاي كشور روسيه مي‌توان به سماورهاي تزئيني، لباس، كيف و كفش تهيه شده از پوست، خاويار، شكلات‌هاي روسي، ظروف سنتي، كريستال‌هاي سنتي و اوشانكا (كلاه خز گوشي دار) اشاره كرد.
عروسك ماتروشكا روسيه

عروسك ماتروشكا (russian doll matryoshka) كه بابوشكا نام روسي آن‌هاست، از ماتريونا و ماتريوشا به معناي مادربزرگ الهام گرفته‌اند. اين عروسك‌ها مجموعه‌اي از دختراني هستند كه لباس گلدار رنگي به تن دارند و همه به يك شكل هستند و تنها در اندازه متفاوت‌اند و به‌صورت تودرتو داخل هم قرارگرفته‌اند. اين نحوه چيدمان جذابيت خاصي براي اين عروسك‌ها پديد آورده است. حدود قرن ۱۹ ميلادي اين عروسك‌ها جايگاه خوبي كسب كردند و به‌عنوان هديه و نماد روسيه شناخته شدند. ساخت دختران چوبي لپ قرمزي يكي از صنايع‌دستي سنتي روسيه بود و امروز هنرمندان معاصر اين هنر را به اشكال ديگر هم تعميم داده‌اند. اين هنر زيبا امروزه به‌عنوان بهترين سوغات مسكو و ديگر شهرهاي توريستي روسيه شناخته مي‌شود.
جعبه‌هاي نقاشي شده روسيه

يكي از بهترين سوغات و هديه‌هايي كه مي‌توان از روسيه تهيه كرد، جعبه‌هايي است كه با ظرافتي خاص و هنرمندانه طراحي شده‌اند. اغلب طرح‌هاي آن‌ها از داستان‌هاي قديمي اقتباس شده است. اين جعبه‌هاي علاوه بر كاربردهاي بسيار، زيبايي خيره كننده‌اي دارند.
والنكي روسيه

والنكي (russian valenki) يا چكمه نمدي نوعي پاپوش است، كه قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل بازمي‌گردد. هدف از ساخت آن براي راه رفتن روي يخ و برف در فصل زمستان بوده است. ابتدا توليد اين چكمه به‌صورت سنتي انجام مي‌شد اما بعدها به‌صورت صنعتي توليد شد. در نوع صنعتي از تركيبات شيميايي هم استفاده مي‌كنند ولي در نوع سنتي پشم را قالب مي‌زنند. امروزه هم در برخي از كارگاه‌هاي كوچك مي‌توان توليد سنتي اين چكمه‌ها را ديد. چكمه‌هاي نمدي در برابر سرما از پا محافظت مي‌كنند اما ضدآب نيستند و بايد به همراه آن‌ها از كفش‌هاي لاستيكي هم استفاده كرد. ساخت كوچك‌ترين چكمه نمدي جهان يكي از شگفت‌انگيزترين آثاري است كه توسط هنرمند روسي به نام لوشا انجام شد، اين چكمه به كمك ذره‌بين قابل ديدن است و اندازه آن حدود يك ميلي‌متر است.
كهربا روسيه

كهربا (russian amber) صمغ درختاني است كه پس از سال‌ها در زيرآب قرارگرفته و با گذر زماني نزديك به پنجاه سال تبديل به يك ماده سخت مانند سنگ شدند و به آن‌ها كهربا گفته مي‌شود. طبق تحقيقات نمونه‌هاي قديمي اين سنگ ارزشمند، تصويري از گذشته زمين را در اختيار محققين مي‌گذارد با حشرات، گياهان و … كه در دام اين صمغ‌ها افتاده‌اند و به‌راحتي در داخل سنگ‌ها ديده مي‌شوند. رنگ اين سنگ زيبا نارنجي طلايي است كه جلوه‌ي زيادي دارد. طبق اعتقادات مردم روسيه كهربا علاوه بر زيبايي، خواص بسياري دارد كه مهم‌ترين آن‌ها آرامش بخشي، دفع انرژي‌هاي منفي و نشاط‌آور بودن آن است. در مناطق ديگري از جهان نيز اين سنگ وجود دارد اما بزرگ‌ترين معدن آن در روسيه قرار دارد و اين دليلي است بر مرغوبيت و كيفيت كهرباي روسي كه مي‌توان به‌عنوان سوغات يا استفاده‌ي شخصي آن را از روسيه تهيه كرد. معمولاً كهربا زينت بخش وسايلي همچون گردنبند، گوشواره، انگشتر و ديگر زيورآلات و برخي ظروف تزئيني تلقي مي‌شود همچنين يكي از زيباترين آثار هنري كه با كهربا درست شده اثر “اتاق كهربا” در سن پترزبورگ روسيه است كه براي شاه پروس (فردريك اول) ساخته شد و زماني عنوان هشتمين عجايب جهان را گرفت و در جنگ جهاني دوم به غارت رفت. اين اثر مجموعه‌اي بود كه ديواره آن از كهربا، طلا و سنگ‌هاي قيمتي پوشيده شده بود.
روسري و شال روسيه

روسري (russian scarves) همزمان با ورود مسيحيت در كشور روسيه، پديد آمد. كلمه شال هم پس از روسري از زبان فارسي گرفته شد و در روسيه به وجود آمد و به معناي روسري بزرگ كه بر روي آن طرح‌هايي از تركيب عكس شرقي و سنتي ديده مي‌شد. تا مدت‌ها توليد روسري و شال در روسيه به‌صورت سنتي انجام مي‌شد اما بعدها شمايل صنعتي به خود گرفت و همزمان با صنعتي شدن شهرت جهاني يافت. يكي از مشهورترين شهرهاي توليد روسري پاولوفسكي پاساد است. ويژگي روسري‌هاي اين شهر زمينه‌ي سورمه‌اي يا سياه با گل‌هايي به رنگ‌هاي روشن است. اين روسري‌ها علاوه بر كاربرد در فصول سرد به‌عنوان يك هديه‌ي بي‌نظير شناخته شده‌اند و از اين‌رو مي‌تواند يكي از قشنگ‌ترين سوغاتي‌هاي شما از روسيه باشند.
نكاتي براي خريد سوغات در مسكو

كالاهاي غير روسي در بازارهاي مسكو هم‌قيمت يا گران‌تر از بازارهاي كشورهاي توليدكننده‌شان هستند و اگر ديديد كه اين‌جور كالاها را با قيمت‌هاي خيلي پايين مي‌فروشند، احتمالا با جنسِ تقلبي سر و كار داريد.اگر مي‌خواهيد سوغاتي‌هاي محلي مسكو را ببينيد، بهتر است سراغ كريستال‌ها، پارچه‌هاي كتان، صنايع‌دستي سنتي يا شال‌هاي پشمي برويد. خيلي‌ها هم يادگارهاي دوره‌ي كمونيستي را از مسكو سوغات مي‌برند. اگر اهل خريد عتيقه‌جات هستيد، يادتان باشد كه براي خارج كردنِ عتيقه‌جات و آثار هنري ‌مثل نسخه‌هاي خطي، سكه‌هاي قديمي، جواهرات، كتاب‌هاي قديمي‌ بايد از كميته‌ي فرهنگ روسيه مجوز بگيريد و ماليات هم بپردازيد كه معمولا اين ماليات ۱۰۰ درصدِ قسمت خريد كالاست


برچسب: 5 مركز خريد برتر مسكو، آشنايي با فرهنگ و رسوم مردم روسيه، اطلاعات ضروري سفر به روسيه، الكساندر دوم روسيه، سوغاتي ها روسيه، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۹:۳۸ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :